Encyklopedia ziół

Czarci pazur, Hakorośl rozesłana (Harpagophytum procumbens)

Posted On Wrzesień 16, 2017 at 3:11 pm by / Możliwość komentowania Czarci pazur, Hakorośl rozesłana (Harpagophytum procumbens) została wyłączona

Czarci Pazur, inaczej hakorośl rozesłana (Harpagophytum procumbens) to lecznicza roślina z rodziny sezamowatych (Pedaliaceae), której nazwa pochodzi od haczykowatych owoców, podobnych do łapki z pazurami. Naturalnie występuje w Afryce Południowej (pochodzi z pustyni Kalahari), gdzie w celach leczniczych wykorzystuje się jej korzenie. Sporządza się z nich proszek, a następnie ekstrakt suchy lub płynny, który wykorzystuje się do wyrobu maści, tabletek czy nalewek. Dorasta do 60 cm wysokości i 150 cm długości. Jest rośliną płożącą się o liściach drobnych. Kwiaty purpurowe z żółtym środkiem, a owoce torebkowate pokryte kolcami.

Surowcem zielarskim jest bulwa.

SKŁADNIKI AKTYWNE

Korzeń zawiera glikozydy irydoidowe (harpagozyd, harpagid, prokumbid, werbaskozyd, izoakteozyd), trójterpeny (kwas oleanolowy), flawonoidy (kwercetyna, kemferol, luteolina), fitosterole (m.in. beta-sitosterol) oraz woski, tłuszcze i fenolokwasy.

CZARCI PAZUR – DZIAŁANIE

Przeciwzapalne, przeciwreumatyczne, przeciwartretyczne, żółciopędne, przeciwbólowe, uspokajające, moczopędne, pobudzające trawienie.

CZARCI PAZUR – WŁAŚCIWOŚCI LECZNICZE

Stosowana po raz pierwszy jako lek przeciwzapalny i przeciwreumatyczny. Czarci pazur stosowany jest szczególnie przy chorobach zapalnych naczyń krwionośnych, w tym przy miażdżycy tętnic, a także przy zapaleniu stawów i więzadeł, rwie kulszowej, podagrze (dnie moczanowej), bólach mięśni, pleców, bólu ścięgien, bólach migrenowych czy gorączce.

W badaniach u chorego na zapalenie stawów wykazano wyraźną poprawę ruchomości stawu i zmniejszenie obrzęku po sześciu tygodniach stosowania. Osoby z dolegliwościami kończyn dolnych (pajączki, żylaki obrzęk kończyn, bóle stawów) stosujące preparaty zawierające Czarci pazur zauważają znaczącą poprawę już po kilku dniach stosowania. Ponadto, hakorośli rozesłanej używa się do poprawienia pracy wątroby i pęcherzyka żółciowego oraz do pobudzenia trawienia (ze względu na zawartość goryczy).

CZARCI PAZUR – PRZECIWWSKAZANIA

Nie stosować wewnętrznie u kobiet w ciąży (hakorośl pobudza czynność macicy). Przeciwwskazaniem są także wrzody żołądka lub dwunastnicy.

STOSOWANIE

Stosowany jest zarówno w postaci suchego ekstraktu jak i naparu oraz w formie maści i żeli razem z innymi ziołami.

LITERATURA

I. Penelope Ody, tłum. Małgorzata Garbarczyk: Uzdrawiająca moc ziół. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. ISBN: 978-83-7073-644-6
II. http://luskiewnik.strefa.pl/harpagophytum.html
III. http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-984-devil’s%20claw.aspx?activeingredientid=984&activeingredientname=devil%27s%20claw