Encyklopedia ziół

Męczennica cielista (Passiflora incarnata)

Posted On Luty 20, 2018 at 7:16 pm by / Możliwość komentowania Męczennica cielista (Passiflora incarnata) została wyłączona

Męczennica cielista (Passiflora incarnata) – roślina należąca do rodziny męczennicowatych (Passifloraceae), występująca w Ameryce Północnej, a jako roślina uprawna w Europie, w tym w Polsce. Kształt wnętrza kwiatu w religii Chrześcijańskiej ma znaczenie symboliczne, gdyż przypomina koronę cierniową Chrystusa.

Surowcem zielarskim jest ziele męczennicy(Herba Passiflorae)

SKŁADNIKI AKTYWNE

Surowiec zawiera alkaloidy indolowe (do 0,09% – pasyfloryna, harmina, harmol), flawonoidy (kwercetyna, apigenina, witeksyna), glikozyd cyjanogenny, benzochinony (maltol), leukoantocyjanozyd, fitosterol i sole mineralne.

DZIAŁANIE

Przeciwbólowe, przeciwskurczowe, wzmacniające, ochładzające, obniżające ciśnienie krwi, uspokajające na ośrodkowy układ nerwowy, rozkurczowe na naczynia krwionośne.

WŁAŚCIWOŚCI LECZNICZE

Męczennica cielista jest łagodnym, ale skutecznym środkiem uspokajającym. Wyciągi z męczennicy powodują zmniejszenie wrażliwości ośrodków podkorowych, a wg. niektórych badań mogą stanowić odtrutkę na pobudzające działanie amfetaminy. Surowiec łagodzi stany lękowe (np. stany histerii u dzieci), bóle głowy o tle nerwowym, dolegliwości okresu przekwitania i łagodzi objawy choroby Perkinsona (u osób starszych). Niegdyś stosowano ją także w leczeniu epilepsji, również u dzieci z tzw. ADHD, gdyż w łagodny sposób leczy zbyt dużą aktywność. Ponadto stosowana jest przy zawrotach głowy w chorobie Meniere’a (choroba ucha wewnętrznego). Wykazuje także działanie przeciwbólowe, obniża ciśnienie krwi i wykazuje działanie przeciwskurczowe przez co stosowany jest w stanach skurczowych jelit i naczyń wieńcowych.

PRZECIWWSKAZANIA

Ze względu na efekt nasenny męczennicy nie zaleca się kobietom w ciąży, a zbyt duże dawki mogą powodować  ból głowy i zaburzenia widzenia.

STOSOWANIE

Najlepsze efekty zauważa się po wyciągach alkoholowych z ziela męczennicy (nalewki).

LITERATURA

I. Penelope Ody, tłum. Małgorzata Garbarczyk: Uzdrawiająca moc ziół. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. ISBN: 978-83-7073-644-6
II. Aleksander (red.) Ożarowski: Ziołolecznictwo. Poradnik dla lekarzy. Państwowy Zakład wydawnictw Lekarskich. Warszawa 1983. ISBN: 83-200-0640-6